Uwaga na oszustwa na tzw. „aplikację”!
Metoda „na aplikację” jest coraz częściej stosowana przez oszustów. Każdy kto posiada bankowość internetową niezależnie od wieku jest na nią narażony. Wczoraj właśnie w ten sposób został oszukany 40-latek, do którego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. W wyniku działań oszusta mieszkaniec powiatu starachowickiego dał pełny dostęp do swojego konta.
Ta metoda zazwyczaj przebiega w podobny sposób. Oszust dzwoni z numerów odpowiadających numerom infolinii banków, w których posiadamy konto i przedstawia się jako pracownik placówki. Przebieg rozmowy wygląda zupełnie tak jakbyśmy mieli do czynienia z prawdziwym pracownikiem banku. Podczas rozmowy rzekomy konsultant informuje nas że np. nasze konto jest zagrożone lub o próbie włamania na posiadany rachunek. Następnie prowadzący rozmowę sugeruje, aby zainstalować dodatkowe oprogramowanie, które zwiększy poziom naszego bezpieczeństwa.
Wszystkie te czynności wykonujemy w trakcie trwającej rozmowy, gdzie krok po kroku jesteśmy instruowani, mając nadzieje, że zwiększamy tylko zabezpieczenie naszego konta bankowego. Niestety robimy wszystko, aby umożliwić oszustowi pełny dostęp do naszego konta, w którym może zrobić wszystko: od przelania środków po zaciągnięcie kredytu.
PAMIĘTAJ!
Pracownicy banków nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej. Nie namawiają też do instalacji dodatkowych aplikacji w telefonie. Tak robią tylko oszuści!
W takiej sytuacji stosuj się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
- Nigdy nie podawaj loginu i hasła do swojego konta bankowości internetowej.
- Nigdy nie instaluj aplikacji bądź oprogramowania, które ma rzekomo usprawnić lub poprawić bezpieczeństwo usług bankowych.
- Nie przekazuj kodów weryfikacyjnych przesłanych za pomocą wiadomości sms.
- Zachowaj ostrożność i rozwagę ponieważ w takich sytuacjach oszuści wywierają na Tobie presję czasu. Chcą aby przekazywane przez nich polecenia wykonywać jak najszybciej. W pośpiechu niestety podejmujemy nieprzemyślane decyzje.
- Jeżeli masz wątpliwości co do osoby, z którą rozmawiasz przez telefon możesz się rozłączyć i zadzwonić na infolinię do swojego banku i potwierdzić wiarygodność pracownika banku.
Opr. PK
Źródło: KPP w Starachowicach